/e/OS goed voor je privacy? Het werkt echt!

/e/OS Is volop in ontwikkeling. Dagelijks proberen we elkaar te helpen met het zoeken naar en het oplossen van problemen die samenhangen met het volwassen worden van het platform. Maar waarom schaften we ook alweer de Fairphone 6 /e/OS aan?
Mijn partner en ik waren en zijn Big Tech helemaal zat! Dat was al een tijdje zo maar toen de frontmannen van Big Tech op de eerste rij zaten bij de inauguratie van Trump was het voor ons klaar. We wilden loskomen van Big Tech en vooral van Google!
Sinds 2 maanden zijn we in het bezit van 2 Fairphones 6 met /e/OS. En na 2 maanden ontdekken en aanpassen draait de boel best heel goed. Dan is het best leuk om ook van “buiten” die bevstiging te krijgen. Mijn partner werkt bij een grote overheidsorganisatie die gebruik maakt van P-Direkt. In dit programma wordt de salarisadministratie, vakantiedagen etc. bijgehouden. Zij heeft deze app niet op haar diensttelefoon (Google Android) staan maar op haar /e/OS. Vandaag kreeg ze een melding dat haar app verwijderd zou worden omdat ze al 2 maanden niet had ingelogd! :joy: :rofl: Dit geeft dus zo’n goed gevoel dat men je niet weet te tracken! Ze heeft een bericht gestuurd naar de ICT Helpdesk met de mededeling dat ze wel degelijk gebruik maakt van de app maar dat ze een /e/OS-besturingssysteem gebruikt. We wachten, stiekem grinnekend, op de reactie! :joy:

6 Likes

Mooi om dit soort ervaringen te lezen. Zelf maak ik alweer enkele jaren gebruik van /e/OS en ben er zeer tevreden over. De apps die ik gebruik (ook banken apps) draaien nog steeds naar volle tevredenheid.

1 Like

Ik ben ook fan van /e/OS, ondanks het feit dat de Triodos-app niet ondersteund wordt. Laat Google in de modder zakken en, als Triodos blijft meewerken met Google, laat die ook in de modder zakken. Dan ga ik over naar een andere bank. Zonde wel, want Triodos is op zich een bank naar mijn hart. Maar ik wil het ook gebruiken op mijn privacy-telefoon. Ondanks het resultaat op dit forum dat het werkt met /e/OS, wordt mijn Sony Experia niet ondersteund.

1 Like

Helaas dat de Triodos-app niet goed draait op jouw /e/OS. Dit is soms de consequentie om weg te willen van Big Tech, maar dat heb ik er zelf wel voor over. Iets minder gemak, maar wel meer privacy.

1 Like

Op mijn Fairphone 5 met e/os/ werkt de Triodos app gewoon.

1 Like

Leuk om te horen, ook mijn vrouw en ik zijn al een aantal jaar bij e/OS, begonnen met een FP3 en nu een FP4 en FP5. Bij ons werkt alles goed, ASN en Triodos, eigenlijk zijn er geen apps die het niet doen. Wij zijn er eg blij mee !

1 Like

Jullie zijn dus eigenlijk echte pioniers en maken een tijdreis mee in de ontwikkeling van een platform! Leuke en bijzondere ervaring lijkt me. Ook de reacties vanuit je omgeving! :smiley:

Ik dacht dat Triodos de afhankelijkheid van Google bewust uit hun app had gehaald. Bij mij werkt het in ieder geval al een paar jaar zonder problemen op FP3.

Zie ook: Registreren Triodos-bank-app mislukt door 'ontbreken' Google Play Services - #14 by voorstad

1 Like

Hallo, ook ik ben nog niet zo lang over, half jaartje ongeveer.

Eerst uitgeprobeerd op een Samsung J5 (soort van PoC), daarna op een S20FE. Eerst twee systemen (iPhone 15Pro en die S20) naast elkaar gedraaid. De iPhone nu vervangen voor een ouwetje met iOS 18 (want zonder Apple Intelligence), totdat ‘inner circle’ weg wil van iMessage/WhatsApp…

Dat eOS is voor mij onderdeel van een groter project, want wil - zoveel als mogelijk - los van Big Tech. Met een Pi 5 en vibecoding kom ik best een eind, denk ik (zie jbtroost.nl).

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met o.a. bankapps. Ik kwam er namelijk achter dat ASN op eOS geen NFC actief heeft. Dus dan maar weer gewoon met een bankpas, hehe.

Groet, JB

1 Like

Hoi JB, jouw website ga ik binnenkort eens rustig bekijken. Ik zit bij de Rabobank. Ik ben juist gestopt met contactloos betalen omdat de Rabobank gebruik maakt van de diensten van Google Pay. Omdat ik daar helemaal klaar mee ben heb ik dat stopgezet. Dus terug naar de fysieke bankpas. En eerlijk gezegd valt dat best mee. Zeker als je achter je Fairphone die handige bankpassenhouder hebt zitten. Ik weet niet hoe ASN hun zaken hebben geregeld maar kennelijk maken veel banken gebruik van Google omdat dat goedkoper is dan je eigen systeem te hosten. Dat je daarmee al je privacy inlevert interesseert ze kennelijk niet.

Ha Mark, dank voor je reactie. Op die S20 gaat al heel veel wel goed, alleen die ASN nfc dus (nog?) niet. En wat ik misschien nog wel jammerderder vind, is dat de gyroscoop het in Stellarium niet doet. Maar, zoals je zegt, ook daar valt mee te leven :wink:

Mark3 community@e.email schreef op 22 mei 2026 20:05:59 CEST:

Someone replied to your post.

| Mark3 :netherlands:
May 22 |

  • | - |

Hoi JB, jouw website ga ik binnenkort eens rustig bekijken. Ik zit bij de Rabobank. Ik ben juist gestopt met contactloos betalen omdat de Rabobank gebruik maakt van de diensten van Google Pay. Omdat ik daar helemaal klaar mee ben heb ik dat stopgezet. Dus terug naar de fysieke bankpas. En eerlijk gezegd valt dat best mee. Zeker als je achter je Fairphone die handige bankpassenhouder hebt zitten. Ik weet niet hoe ASN hun zaken hebben geregeld maar kennelijk maken veel banken gebruik van Google omdat dat goedkoper is dan je eigen systeem te hosten. Dat je daarmee al je privacy inlevert interesseert ze kennelijk niet.


Visit Topic or reply to this email to respond.

To unsubscribe from these emails, click here.

– Verstuurd met /e/OS Mail.

(Trouwens: vind je die bankpasjes achterop je FP niet de ehm kat op het spek binden?)

In welke zin bedoel je dat?

In de zin dat iemand die je telefoon heeft ook je bankpasje heeft.

Oh, op die wijze. Nou, dat is zo maar dan moet hij ook jouw pincode hebben. Die is zo geblokkeerd. Gebruik je contactloos betalen is dat niet anders. Daar moet men weliswaar door je beginscherm heen (als betrokkene dat al heeft beveiligd) maar daarna kan men gewoon contactloos betalen, vaak zonder gebruik te maken van de pincode. Misschien is het gebruik van de bankpas, bij je telefoon geplaatst, nog wel veiliger. Het is om het even.

Daar heb je helemaal gelijk in

1 Like