Fairphone3+ met /E/ in Friesland

Hallo. Nederlandse en mischien Friesland?

Ik gebruik nu /e/os nu ongeveer 2mnd en zo nu en dan is mijn gedachte ga maar weer naar google want hoe veilig is /e/ eigenlijk en wat doen ze met mijn gegevens?

Aan de andere kant He ik heb iet unieks in handen als ik iemand vertel over /e/ dan kijken ze verbaasd kan dat? Ja er is een leven zonder google mogelijk dan voel ik mij weer trots dat ik toch bij /e/ os ben.

Toch zou ik wel eens goede tips willen over wat en welke apps ik het beste kan gebruiken.
Ik gebruik nu auro store en F droid.

En graag zou ik eens met iemand willen praten over /E/OS ik heb het gevoel dat ik de enige ben in Friesland.

Graag jullie reactie
Groet Jbdv

Hallo JBdV,

Ik woon ook in Friesland op de grens bij Drenthe.
Ik gebruik /e/ os nu bijna een jaar en heb er nog geen seconde spijt van.

Groeten Gerbert

Hallo

Fijn om te horen dat er nog een Fries is met E.
Mag ik vragen welke apps u gebruikt? Ik ben heel erg zoekende naar de juiste apps.

Mijn smartphone geschiedenis ligt grotendeels bij Nokia lumia en daarna Microsoft windows phone. En nu een Fairphone 3+.met E.

Opdit moment zit ik wel in de twijfel modus bij /e/os blijven of weer naar de big google.

Misschien kunt u mij overtuigen om bij /e/ ye blijven.

Graag uw reactie.

Olfeast bedankt groetnis JbdV

Hallo,

Ik gebruik zo veel mogelijk de app’s van /e/, zoals de email, calendar, notities en maps.
Verder probeer ik zoveel mogelijk web app’s via Firefox te gebruiken.

Verder verbruik ik de Nextcloud app, helaas Microsoft outlook voor werk, helaas whatsapp, signal, keepas, collabora office, newpipe, Blokada ,de appstore van e en aurora store.
Dit zijn de app’s die ik het meest gebruik.

Ik gebruik de cloud van e voor mijn opslag en back up.

Ook ik heb eerder Nokia en Windows phone gehad, totdat deze er mee stopte.
Nu een FP3 met e.

Groeten Gerbert

Mag ik vragen welke launcher/ Startscherm u gebruikt.

Ik gebruik op dit moment nova de betaalde versie.

Square home 3 betaalde versie heb ik gebruikt maar ik heb het idee dat deze nogal batterij neemt heeft u hier ook ervaring mee?

Hallo JBdV,

In 2019 wilde in stoppen met Google omdat ik meer controle over mijn online data wilde hebben. Ik had op dat moment nog een perfect werkende Android One telefoon. Ik kwam er al snel achter dat ik meer moest doen dan alleen de Google apps deinstalleren. Ik ben overgestapt met mijn mail naar Tutanota en Protonmail en mijn opslag naar pCloud.

In 2020 heb ik bij e.foundation een Fairphone 3 gekocht. Ook al zijn er heel veel punten waar ik niet blij mee ben zoals:

  • Trage update naar een nieuwere android versie (nu nog Android 9…)
  • Er kunnen fouten optreden en dan kan het even duren voordat ze worden verholpen

Ik zal niet meer de stap terug willen maken naar Google. Met deze /e/ telefoon kan ik alles doen wat ik wil. Mijn bankieren apps werken, en ook apps zoals Whatsapp, Signal en Telegram. Ik heb Shelter geinstalleerd voor mijn werk apps, werk contacten en mijn tweede sim kaart.

Door het gebruik van bepaalde apps lever je wel weer wat in in privacy, maar ik wil het wel werkbaar houden. Ik zou eerder nog een stap willen maken naar Ubuntu Touch. Ik heb hier een MiA2 liggen met Ubuntu Touch maar die is niet geschikt voor mijn dagelijks gebruik. Ik hoop nog eens dat al die verschillende linux telefoons gaan samenwerken en meer apps gaan ontwikkelen.

Er is ook niemand in mijn omgeving die begrijpt wat ik aan het doen ben. :pensive:

Succes verder met /e/,
Eugene

Hallo Eugene

Toch leuk om te lezen dat er nog iemand met een Fairphone 3 omloopt met /e/ os.

Ik vindt wel dat de Fairphone zo nu en dan traag is of zelfs vast loopt

Het toestel kan het systeem wel draaiend houden maar zo nu en dan loopt het wel eens vast bij mijn Fairphone 3+ van een halfjaar jong.

Heeft u daar ook wel last van?
En welk startscherm gebruikt u?
En heeft u nog tips voor mij?

Groet JbdV

Hallo,

Het was voor mij even wennen maar ik gebruik de Bliss launcher.
Ook andere geprobeerd maar dan zat ik met te veel trackers of het was niet naar mijn zin.
Nu werkt het prima.

Groeten Gerbert

Hallo JBdV,

Ik gebruik ook net als Gerbert de Bliss Launcher. Ik probeer het aantal apps zo minimaal te houden. Ik vind mijn FP3 niet langzaam of traag en loopt ook niet vast. De telefoon is niet zo snel als huidige telefoons, maar dat is voor mij geen probleem.

Ik gebruik ook continue NordVPN en ik gebruik NextDNS.

Eugene

Hallo,

Ook voor mij voldoet de FP3 prima, ja hij is wat trager maar hij voldoet.
Ook loopt mijn telefoon nooit vast.

Groeten Gerbert

Hallo

Bedankt voor uw reactie.

Zou het kunnen zijn dat bepaalde (launchers) startprogama,s de Fairphone langzamer maakt.

Ik had Sqaure home 3 (windows launcher) er op staan nu er af gehaald. Ik nu alleen bliss en nova launcher er op staan.

Hoi Eugene,

Even een vraag, ik gebruik ook NordVPN en ben nu NextDNS aan het uitproberen.
In linux gaan deze 2 goed samen, maar hoe doe je dat op de telefoon.
Ik maak gebruik van de NordVP app en de NextDNS app.

Groeten Gerbert

Hoi Gerbert,

Ik gebruik niet de NextDNS app, maar ik vul bij:
Netwerk en internet / Geavanceerd / Privé-DNS / Hostnaam van privé-DNS-provider het adres: xxxxx.dns.nextdns.io is waarbij xxxxx jouw persoonlijke code is die jij krijgt bij aanmelden.

Eugene

Hoi Eugene,

Oke bedankt !
Dan ga ik het handmatig instellen.

Gerbert