Magic Earth en/of komt er nieuwe routenavigatie op /e/OS?

Als /e/OS-gebruiker wilde ik de routenavigatie van Magic Earth in gebruik nemen. Nu blijkt dat we de beschikking hebben over de zeer uitgeklede versie. Met een premium-abonnement
, voor 8 euro/jaar, krijg je de volledige versie. Ik ben best bereid te betalen voor goede software maar de indruk dat er nogal wat ugs in dit programma zitten. Klopt dat?

Toen ik mij hierin aan het verdiepen was las ik onderstaande link van moderator Rik van Murena. Hij hint op een nieuwe standaard navigatie-app in /e/OS. Is er bij jullie meer over bekend? Zo ja, welke navigatie wordt het en wanneer wordt hij beschikbaar gesteld?
:down_arrow:

hoi Mark, je kan hier gebruiken wat we aan het bouwen zijn! Maar we durven dit nog niet eens een alpha te noemen, laat staan een beta of v1. Dus het heeft nog veel ontwikkeling nodig en verwacht veel bugs!
Rik

1 Like

Hoi Rik, dank voor jouw toelichting! Ik denk dat het verstandig is om jullie rustig door te laten werken aan de verdere ontwikkeling van de app. Wel mooi dat jullie dit doen! Tot die tijd zoek ik een andere oplossing.

Ben zelf zeer te spreken over CoMaps.

2 Likes

Ik heb diverse open source routenavigatie uitgeprobeerd maar is het telkens net niet. Zo mis ik actuele verkeersinformatie. Ik verwacht dat dat richtng de toekomst allemaal gaat verbeteren willen we van de Big Tech afkomen. Ik heb nu een abonnement van 8,99 euro/jaar op Magic Earth genomen. Ziet er veelbelovend uit met veel features. De komende tijd maar eens uittesten of het doet wat het belooft! :smiley:

@Rik: Kun je iets zeggen over wanneer jullie verwachten dat er een echt werkende versie zal zijn?

Klopt @Mark3. Ik ben in transitie weg van Big Tech. Als ik een ding heb geleerd dan is dat dat je altijd comfort inlevert als je privacy wilt. Maar ik zie hoeveel energie er is, bijvoorbeeld bij CoMaps, om een goeie werkende app te maken. Ja, er zit nog geen verkeersinformatie in, maar ze zijn er mee bezig. Als je gebruiker bent, help je de app ook mee.

Ik zit in hetzelfde proces en ben eigenlijk al heel ver daarmee. De laatste grote stap was het overstappen van Android naar /e/OS. Ik ben daar heel tevreden over. Nu is het “fine tunen” en loop je tegen routenavigatie aan. Ik gebruik heel vaak de routeplanner van de ANWB voor de auto. Om te wandelen, fietsen en het openbaar vervoer wilde ik ook een alternatief. Dus kwam ik uit bij Magic Earth. Ik ben best bereid om voor een (redelijk) goed product te betalen. Gratis bestaat niet en het helpt en stimuleert start-ups!
@HvD Van software ontwikkelen heb ik weinig verstand. Zou je mij kunnen uitleggen hoe ik ontwikkelaars als CoMaps help door de app te gebruiken? Zien zij mijn rit en waar het fout gaat bijvoorbeeld? Ik vraag me namelijk altijd af hoe ik aan ontwikkelaars een juiste bijdrage kan leveren.

Fijn dat je ook aan het wegstappen bent bij Big Tech @Mark3 . Zelf heb ik niet veel verstand van software ontwikkeling. Ik denk ook niet dat Microsoft of Meta ervan wakker liggen dat ik weg ben gestapt van Windows, Office365 en Whatsapp. Maar met zijn allen geven we een signaal. Het krijgt betekenis als veel mensen Linux, Libreoffice en Signal gaan gebruiken. De massa wordt groter en op zich is dat een vliegwiel voor ontwikkeling en giften voor ontwikkeling. Je kunt een mooi software idee hebben, als er geen mensen komen die het gebruiken dan krijgt het geen bestaansrecht. CoMaps is (net als Magic Earth) gebaseerd op Open Street Maps. Iedereen kan bijdragen aan het verbeteren van het kaartmateriaal en de software. Hoe meer mensen gebruiken, hoe beter het wordt. En dat is het mooie en krachtige van Open Source software.

1 Like

Ik gebruik al enige tijd Organic Maps. Deze is compleet offline, en heeft dus ook geen verkeersinformatie. Maar daar kan ik mee leven. Verder werkt het goed voor mij.

1 Like

Geloof het of niet, sinds kort ben ik “mapper” bij Open Street Maps! :joy::joy: Allemaal vanwege het ontgoogelen, de aanschaf van FP6 met /e/OS en het gebruikte kaartmateriaal op dit soort platforms van OSM. En ik vind het nog leuk ook! :joy::joy:

2 Likes

… en geloof het of niet, maar ik heb dankzij @Mark3 een abo op Magic Earth genomen. Vooral omdat ik de verkeersinformatie/filemeldingen miste. Ben er erg tevreden over, maar vind de GUI soms nog wat rommelig. Misschien een kwestie van wennen.

1 Like

Hahaha.. TE grappig dit! Ik ben het met je eens dat Magic Earth (nog) niet uitblinkt in helderheid. Toch geef ik ze het voordeel van de twijfel. Wat ik een hele aardige optie vind is de “schilderachtige route”. Laatst waren we op Madeira en daar zijn HEEL VEEL tunnels. Snel maar geen fraaie route. Met de schilderachtige route werden zoveel als mogelijk deze tunnels vermeden. Logisch is dan wel dat je langer doet om van A naar B te komen.
Er zitten nog wat bugs in. Zoals een aparte computerstem (text to voice) die steeds riep “mind your …”. UIteindelijk kwam ik erachter dat hij bedoelde “Mind your speed” :joy: Door in de instellingen het schuifje naar +20 km/u te zetten hoor ik hem niet meer.