Murena /e/drive nu al vol

Al binnen enkele weken krijg ik een melding dat mijn / e/ drive vol is. Ik kan niet via de melding klikken en uitzoeken, welke drive dit is.

Ik zie dit alleen via een waarschuwing, met n driehoek.

Maar mijn opslag capaciteit is maar voor 26% in gebruik.

Waar en hoe los ik dit op?

*************”””””””

Within just a few weeks, I’ll get a notification saying that my /e/ drive is full. I can’t click on the notification to find out which drive it is.

I can only see this via a warning icon with a triangle.

But only 26% of my storage capacity is in use.

Where and how do I fix this?

Wat zie je als je inlogt op https://murena.io en dan doorklikt naar bestanden?

In de instellingen van Murena Workspace staat het backuppen van foto’s en video’s automatisch op “aan”. Dan loopt de 1 GB opslagruimte snel vol als je veel fotografeert.

Ik heb die automatische back-up uitgezet en ondervind dat “probleem” niet meer.

ik zie dit

Ik open murena, n paar keer omdat ik misschien niet goed

kijk, maar ik maar niet vinden waar ik de instellingen kan wijzigen ? Bovenstaand is wat ik zie.

En als je in bestanden/files en Gallery kijkt?

Het gaat om opslag in de cloud.

Dit werkte voor mij (zie link naar post eerder op dit forum)

Dus, bij account synchronisatie uitzetten wat je kiest (ik heb alles uitgezet). Daarna via de website inloggen in je murena account. Daar vind je de data die tot dusver is opgeslagen en die kun je daar verwijderen. Want hij loopt idd heel snel vol , dus er zit al heel veel in, en hij is dan ook zo weer vol, dus blijf je die meldingen krijgen.

Zo komt er weer ruimte en bij mij komt er ook niks meer bij omdat ik bij synchronisatie alles heb uitgezet. En de meldingen blijven weg.

Ik ben sindsdien wel wat bewuster met opslaan. Mails en foto’s die ik niet wil bewaren, gooi ik direct weg. Mijn vorige telefoon stond ook veel te vol.

1 Like

Dank Liesbet, dat is inderdaad de oplossing.
@eironeia Je kunt op de zoeken (de loep bovenin) drukken en daar “Client Synchronization” typen en dan kom je op de juiste. Het vinkje verwijderen en klaar is Kees. Je hebt de synchronisatie van je bestanden uitgezet en je account loopt niet meer vol.

1 Like

Dank allemaal, ik heb t backuppen uitgezet en een aantal bestanden verwijderd en de waarschuwing is weg!

Mark3 community@e.email schreef op 27 april 2026 23:56:47 CEST:

2 Likes

Vinkje uit en het leek heel even opgelost!

Maar binnen een dag was de melding weer terug!

Ik ben nu al dagen op zoek naar welke map er toch zo vol loopt. Om het probleem hier beter te begrijpen.

Maar ik kan niet vinden. Mijn vorige telefoon was na 4 jaar nog nooit vol. Deze al binnen 4 mnd?

Wie helpt me dit op te lossen?

Kijk in de mappen van Murena Workspace. Het is deze cloudservice die volloopt. De map of mappen die het grootst zijn worden vermoedelijk geback-upt vanuit jouw telefoon.

Jep, keek ik al. Alleen foto’s en muziek, bevatten uberhaupt bestanden.

100 mb muziek, dat zijn vogelgeluid opnames van uit een app

En

950 mb foto’s

Dingen due ik op mijn oude phone onbeperkt deed. Maar nu moet ik.murena space kopen?

Wil ik niet, eens in de zoveel tijd haal ik fotos op naar mijn laptop.

Nee, je hoeft geen Murena Workspace (MW) bij te kopen. Zet de back-up van foto’s en muziek, van je telefoon naar Murena workspace, UIT. Maak vervolgens de mapjes FOTO’S en MUZIEK leeg in je MW. Ik gebruik de 1 GB opslagruimte van MW enkel voor de enkele mailtjes die van Murena komen.
Tip: Als je in het bezit bent van een Fairphone 6 en je maakt veel foto’s die je op je telefoon wilt hebben staan. Plaats dan een extra geheugenkaartje van 2 GB in je FP6. Laat de telfoon daar je bestanden opslaan. Je kunt dan bijna eindeloos fotograferen en mocht je de foto’s ergens anders willen opslaan dan haal je kaartje uit je telefoon en kopieert de bestanden naar, bijvoorbeeld, een desktop.

Dank je, dan ga ik dit maar ns proberen.

Dat is dus idd anders dan bij mijn eerdere telefoons.

Resultaat: vinkje dus eerder al uitgezet, murena workspace een kwart leeg gehaald. Een dag later weer vol.

Ik heb murena workspace map, die loopt dus steeds vol. Ondanks dat ik de instructie van automatisch sincen uitzette.

En ik heb bestanden. Daar zo’n 10 gb aan bestanden in gebruik. Totaal 67 gb van de 256, dus extra kaart niet nodig.

1 Like

Bij mij is ‘client synchronization’ uitzetten niet voldoende; na weggooien van bestanden is de opslag even leeg. En vervolgens worden er weer mappen geüpload.

Moet er ergens anders ook nog een vinkje uit?

Ik wil nl niks synchroniseren en/of opslaan in een cloud.

Als je niks wil synchroniseren, dan kun je helemaal uitloggen bij Murena via Instellingen > Accounts.
Maar misschien wil je toch wel agenda’s of contactpersonen bewaren/delen via Murena.io?

Nee, zelfs uitloggen voorkomt niet dat mijn opslag weer volloopt.

Vreemd..
Online kun je in je Murena-account ook het één en ander aanpassen.
Bijvoorbeeld bij Beveiliging - Instellingen - Murena. Misschien kun je daar je telefoon ‘terugtrekken’ door de toestemming te verwijderen?

Ook is er nog een optie Client synchronisation, maar het is voor mij onduidelijk wat dat doet..
Laat maar, dit is niet relevant, lees ik in de gekoppelde handleiding.