Werken DigiD en Triodos apps op (open source versie) e/OS voor een Fairphone 6

**Hallo, ik overweeg om android op mijn fairphone 6 te vervangen met de open source e/os versie. Heeft iemand positieve ervaringen met het installeren en draaien van de Triodos app en DIgiD op de FP6 met een open source e/os versie? (ps: mijn Triodos identifier werkt niet meer, dus installatie van de Triodoos app kan alleen met gezichtsherkenning binnen de app). Zo ja, zijn er speciale do’s of don’ts voor de installatie en draaien van de apps?

Ik gebruik /e/OS sinds ruim 5 jaar, eerst kort op een Motorola telefoon en tegenwoordig op een Fairphone 4. De Triodos app werkt zonder problemen, net als de ASN en SNS bank. Ik kan mij niet herinneren hoe het registreren van de Triodos app ging, maar dat zal niet anders gaan dan op “normale” android telefoons.

Groet,

Maarten

Goedenavond John,

Ja wat DigiD betreft kan ik bevestingen dat dat betrouwbaar werkt. Was voor mij ook punt en ze, lees Digid, hebben dat een tijdje terug opgelost.

https://www.logius.nl/domeinen/toegang/digid/releases-updates/digid-app-release-693

Triodos weet ik niet.

gr.

M

Triodosapp is net vernieuwd, werkt uitstekend, DigiD ook.

Dank voor je reactie. Spreek je uit ervaring met een Fairphone met een open source (niet commercieel) versie van e/OS?

It’s the e os from fairphone, it was on the phone when we bought them. As far as I know open source.
Stephan

Digid en Triodos werken prima hier, zowel op mijn Nothing Phone (1) 3.6-A16 als op mij FP4 3.6-A14.

Je kunt een Fairphone met e/OS uit twee bronnen kopen. Bij Fairphone (ze hebben een samenwerking met Murena) en bij Murena zelf, daar heb ik ‘m zelf vandaan, Een derde optie op een Fairphone (of een ander merk compatible telefoon), zelf te voorzien van e/OS.

Hoi JohnD68,

Welkom!

In heb een FP6 met Murena e/OS. DigiD en de bank werken bij mij zonder problemen. Ik heb de FP6 met Murena er op gekocht.

Bij mijn kind heb ik zelf Murena e/OS op zijn FP4 gezet. Die zit inmiddels op 3.6-A14 Official en daar werkt alles naar behoren.

Ik ben even zo brutaal om je ongevraagd tips en links te geven omdat je met verkeerd flashen van je FP4 je telefoon kapot kan maken.

Succes!

TIPS:

• Als je zelf gaat flashen (installeren), bereid je dan goed voor als je hier geen ervaring mee hebt. Lees echt alle documenten goed door. Ook de links die in een document aangegeven worden. Maak voor jezelf evt. een stappenplan. Ik heb met het flashen van de telefoon van mijn kind de documenten uitgeprint en naast me gehad. Ook als je de Easy Installeer gebruikt is het handig om de handleiding voor handmatig updaten te hebben.

• Laad vooraf je FP4 goed op.

• Regel vooraf de code om je bootloader te ontgrendelen (zie de LINKS onderaan).

• Installeer alleen een ‘Official’-versie.

• Zorg voor een heel goede USB datakabel. Een slechte datakabel zal errors veroorzaken.

• :warning: Heel belangrijk: de FP4 heeft een anti-rollback-systeem. Is de ‘security patch’ van jouw huidige Google Androidversie op je FP4 nieuwer dan die van de Murena-versie die je gaat installeren? Dan gaat je telefoon kapot. Zie mijn voorbeeld hieronder. Lees hier meer over in de eerste LINK.

• Zorg ervoor dat je je bootloader weer vergrendeld om DRM-rights, DigiD en bankapps goed te laten werken en je telefoon veilig te houden.

Voorbeeld: Stel, de Security Patch van de Google Androidversie op jouw FP4 is van 20 maart 2026. En de Security Patch van Murena e/OS Official is van 2026-03-05 (5 maart 2026). Dan is die van Google Android op je FP4 nieuwer en maak je je FP4 kapot als je toch Murena e/OS er op zet. Ik heb toentertijd de automatische updates op de FP4 een maand uitgezet. Zodat de Murena Security Patch na een maand nieuwer was dan de Google Android Security Patch op de telefoon.

LINKS:

Je kunt handmatig flashen: Install /e/OS on a Fairphone FP4 - “FP4” Lees op deze pagina vooral de rode waarschuwing goed! Onder de waarschuwing staat, onder het kopje ‘Downloads for FP4’ welke Security Patch Murena e/os/ op dat moment heeft.

Je kunt ook de gemakkelijke Easy Installer gebruiken: /e/OS Installer Ik durf echter niet te zeggen of de Easy Installer de Security Patch-versies controleert en vergelijkt. Dus doe dat voor de zekerheid vooraf zelf.

Pagina van Fairphone waar je de unlockcode kunt halen: De bootloader van je Fairphone ontgrendelen

Info van Fairphone over het ontgrendelen en vergrendelen van de bootloader: https://support.fairphone.com/hc/en-us/articles/10492476238865-How-to-unlock-and-re-lock-the-bootloader

Beide werken goed op mijn fairphone 6 met daarop door fairphone geïnstalleerde e/os. Ik ben iemand die niet zelf “knutselt” aan de telefoon en de apps op de telefoon zetten ging voor mij zonder problemen. Ik had ook geen identifer van triodos.

This topic was automatically closed after 30 days. New replies are no longer allowed.