ASN bank app crasht bij stap 4

Zeker de krachten bundelen. Aanhouder wint.

1 Like

Geen antwoord op je vraag, maar Pixel Experience is toch gemaakt om het besturingssysteem van de Google Pixel te imiteren? Dus het is geen Google-vrij besturingssysteem. Ik lees dat je GApps moet installeren om Google Services te krijgen. Google Play Store staat er al op. Dus dan is het wel raar dat de ASN-app niet naar behoren werkt. De Safetynet-functionaliteit faalt, lees ik op https://resurrectionremix.com/pixel-experience/#google_vignette. Maar de QR-code-scanning-functionaliteit dus ook. Ik weet dat je custom ROMS kan en mag ontwikkelen, maar veel Google-functionaliteit is ‘closed source’ dus kan niet worden gebruikt. Dat zal het probleem zijn.
Hetzelfde geldt voor /e/OS, die leunt op MicroG voor de Google-functies.

Ik ben benieuwd waarom je hebt gekozen voor Pixel Experience. Ik denk dat /e/OS een betere keus is voor de toekomst en de ondersteuning voor apps, want dat project is volgens mij veel meer in ontwikkeling dan Pixel Experience. Je zult met /e/OS en MicroG sneller met je apps verder kunnen. En wat het design betreft: daar kun je binnen /e/OS vast ook van alles aan doen. De lelijke Bliss Launcer heb ik bijvoorbeeld vervangen door Niagara Launcher, die veel fijner is.

Ik zou het fijn vinden als dit topic beperkt blijft tot de problemen met de ASN bank app op e.os, en discussies over Pixel experience in een apart topic gevoerd wordt. Alvast bedankt.

Ja, de ervaringen met Pixel Experience horen inderdaad niet thuis op dit forum.

1 Like

Je zou het advies van @Infinity ter harte kunnen nemen. Het kost wel wat moeite om je toestel te rooten met Magisk, maar dan kun je de ASN-app waarschijnlijk wel gewoon gebruiken. Er zijn handleidingen op dit forum voor rooten. Anders zal Infinity je denk ik wel willen helpen.

Rooten om de ASN bankapp werkend te krijgen zou wel de ironie ten top zijn.

Ik probeer het eerst nog met de ASN helpdesk en Volksbank ontwikkelaars op te lossen.

Wanneer ‘Eerlijke banken’ niet mee willen werken aan privacy-minnende bewuste gebruikers, zijn ze wat mij betreft geen knip voor de neus waard.

3 Likes

Zo kun je het ook zien. Ik vind ook dat de bank-apps op /e/OS gewoon zouden moeten werken, maar ja, als die apps ontwikkeld worden met Google’s software, kun je problemen ervaren met custom ROMS, die niet alle Google-software mogen gebruiken. De enige oplossing is volgens mij dat ontwikkelaars van belangrijke apps als bank-apps gebruikmaken van software die niet door Google is ontwikkeld.

PWA lijkt me dan de oplossing, @GaelDuval is hier grote voorstander van zoals je kan lezen in deze post (uit 2019) :

Ik heb de Wikipedia-pagina over PWA tot zoverre doorgelezen dat ik begrijp dat ontwikkelaars van bank-apps gebruik zouden kunnen maken van de PWA-methode. Scheelt ook weer het installeren op je smartphone. Enig idee @MRTN of er al bank-apps bestaan die gebruikmaken van PWA?

Interessant om te lezen in verband met bankieren-apps: https://multi-programming.com/blog/progressive-web-apps-for-internet-banking

Helaas is PWA een uitvinding van Google. Dan zou het kunnen dat een browser gegevens naar Google moet sturen om zo’n app te laten werken. En op /e/OS wordt dat verhinderd, dus dat zou kunnen betekenen dat zo’n web-bank-app alsnog niet werkt voor /e/OS-gebruikers.
Voor nu kunnen alleen gebruikers van de browser Chromium gebruikmaken van PWA. Firefox slechts gedeeltelijk (zie Wikipedia voor PWA) en Safari net zo. /e/OS gebruikt een aangepaste versie van Chromium, dus ik weet niet of PWA-apps daarop werken.
Dus: ook PWA zou weer onafhankelijk van Google gebruikt moeten kunnen worden, wil het werken voor ont-Googlede OS-en, denk ik. Maar dat zal Google wel dichtgetimmerd hebben, dus als app-ontwikkelaars met PWA aan de slag gaan, zitten we weer met hetzelfde probleem als apps, gemaakt met Google’s software, die je op je telefoon draaien.

Het probleem: app-ontwikkelaars die zich laten verleiden - of verplicht worden? - om Google-code te gebruiken voor het ontwikkelen van apps. De oplossing: wettelijk regelen dat app developers eigen code mogen gebruiken, voor zowel native apps als web-apps. En verplichten dat belangrijke instellingen als overheden en banken apps maken die zowel op Google-phones als op ont-Googlede phones draaien. Daarvoor moet het duidelijk gemaakt worden dat custom ROM’s net zo veilig zijn als standaard meegeleverde ROM’s.

Ik kom er helaas niet doorheen bij ASN. Ze willen geen actie ondernemen om de app werkend te maken zonder Google Playservices. Triest. Ik heb nu de vraag uitstaan waar ik een officiele klacht kan indienen.

Het probleem is dat ACM Consuwijzer en de Nationale Ombudsman geen idee hebben waar je het over hebt. Dat is het probleem. Waarom überhaupt betalen voor een bankrekening? Neem N26 (iDeal) of Openbank. Prima service, alles werkt. En ff aan de grote klok (X, Facebook) hangen WAAROM je ASN opzegt. Die taal begrijpen ze wel, en als eens genoeg mensen dat zouden doen… Alleen samen staan we sterk.

1 Like

Tja, verder dan Mastodon kom ik niet. Op X, Facebook en de rest kom ik niet.

https://mastodon.nl/@voorstad/111732643171238209

Ik las deze workarond: [LIST] Banking Apps on /e/OS - #275 by vanukalla van @JVT038 , maar wat ik ook doe, ik kom niet voorbij stap 4

@JVT038 , gebruik je een particuliere rekening?

1 Like

Ik heb een particuliere rekening met ideaal sparen als spaarrekening.

Dag allemaal,

Even een korte intro (sla deze paragraaf over als je dit niet wil lezen): ik ben Harm en alhoewel ik geen /e/OS gebruiker ben heb ik net als OP precies dezelfde problemen met het gebruik van de ASN bankieren app. De app crasht bij stap 4 - het aanmelden - en schiet dan in een loop. De crashlog is bij mij ook vrijwel identiek. Ik gebruik LineageOS met Google Play (MindTheGapps; helaas is het mij niet gelukt om me volledig los te trekken van Google…) op een Sony Xperia 5 III. Saillant detail: deze combo van OS met MtG gebruik ik ook op mijn oude Xperia XA2 en een Samsung tablet waarbij de app GEEN problemen geeft.

@voorstad: heb je inmiddels al vooruitgang kunnen boeken met de ASN app? Ik heb ook contact gezocht met de ASN bank, maar nog geen antwoord mogen ontvangen.

@JVT038: als ik het goed begrijp heb je de app aan de praat kunnen krijgen door deze te installeren op je oude telefoon en vervolgens de gegevens te kopiëren naar je nieuwe telefoon? Ik zou dat ook graag willen proberen (ik verwacht niet veel ondersteuning van ASN zelf) maar als newbie weet ik niet goed hoe ik dit moet aanpakken, behalve dat ik adb zal moeten gebruiken. Is hier een handleiding voor?

Alvast dank voor jullie bijdragen.

Ik heb zelf mijn ASN bankrekening geopend op mijn oude telefoon, waar google play services nog geïnstalleerd waren.
Hierbij moest ik een account aanmaken, mijn ID kaart scannen en de hele procedure doorlopen voor mijn bankrekening. Hierbij heb ik ook een gebruikersnaam en wachtwoord ingesteld.

Op mijn nieuwe telefoon (fairphone 4 met /e/OS) heb ik de ASN bank app geïnstalleerd en vervolgens ben ik ingelogd met mijn nieuwe account die ik dus op mijn oude telefoon had aangemaakt.

Dus terwijl ik geen nieuwe account / rekeningen kan aanmaken op de ASN app zonder play services, kan ik wel gewoon inloggen en gebruik maken van bestaande rekeningen (die ik dus op mijn oude telefoon had geopend)

Hopelijk verhelderd dit de boel een beetje 

Met vriendelijke groeten

@JVT038: dank voor je antwoord. Helaas kom ik nog steeds niet verder dan stap 4 (aanmaken van een code).

Ik heb ook een map (/data/data/nl.devolksbank.asn.bankieren) van mijn oude telefoon kunnen halen en op de nieuwe kunnen zetten met adb pull en adb push in de hoop de app te kunnen misleiden, maar ook dat mocht helaas niet baten. Het kan zijn dat ik ook nog andere bestanden moet overzetten, maar eerlijk gezegd heb ik geen zin in dat puzzelwerk.

Ietwat off-topic: ik zie in de recensies op Google Play dat er meer mensen zijn waarbij de app niet of niet meer werkt. Ik vermoed dan ook dat de ASN zelf steken laat vallen. Ze zouden er goed aan doen om zich hierin te verdiepen en met een oplossing te komen. Temeer omdat ze zelf zoveel mogelijk klanten via de app willen laten inloggen/betalen/… en het gebruik van de digipass (apparaatje dat een code genereert) ontmoedigen.

/Harm

Op welk apparaat probeer je een nieuwe rekening aan te maken? Of heb je al een rekening?

Je kan uiteraard ook nog ff checken in adb logcat wat er precies op de achtergrond gebeurd en waar het misgaat. Heb je op je LineageOS telefoon wel MicroG geïnstalleerd? Dat kan namelijk wel enorm helpen.

Anyway, ik denk niet dat ik je nog veel kan helpen en je echt moet hopen dat de IT-afdeling bij ASN stopt met het gebruik van Google dependencies in z’n apps. Veel succes verder!

@JVT038, thanks! :slight_smile: Vooralsnog gebruik ik de app op mijn oude telefoon, geen ideale oplossing maar het werkt en dat is het belangrijkste. Ik (en mijn vrouw) hebben al meerdere rekeningen bij de ASN, dus het enige dat hoeft te gebeuren met de app is aanmelden en overboekingen autoriseren.

De telefoon waar ik nu alles werkend op wil krijgen is een Xperia 5 III (link naar apparaat op LineageOS). Er staat geen MicroG op, tot gisteren wist ik niet eens wat dat was, maar ik zal me erin gaan verdiepen. Wél heb ik toegang tot Google Play via MindTheGapps, en van daaruit heb ik de bankieren app ook geïnstalleerd.

Voor nu is mijn plan om de reactie van de ASN Bank af te wachten. Ik wil mezelf niet in allerlei bochten gaan wringen om hun slechte software aan de praat te krijgen. :slight_smile: Maar je tip over adb logcat zal ik zeker niet vergeten!

Groet, Harm

Voor de geïnteresseerden: ik heb inmiddels antwoord van de ASN bank. Ze gaven me dit aan:

Vanuit ons technische afdeling zal er geen verder onderzoek starten naar het niet kunnen gebruiken van de app met custom roms. Wij ondersteunen dit niet en dat zal in de toekomst ook niet gaan gebeuren.

Daar moet ik het dan mee doen… ondanks dat ik hen de crashlog heb laten zien en heb aangegeven dat de app wèl werkt op andere apparaten met hetzelfde OS en met MindTheGapps.

Tijd voor een andere bank.

Edit, 21/03/2024: ik heb nu een klacht ingediend. Omdat ASN alles gooit op hun waardeloze mobiele applicatie ben ik nu behoorlijk beperkt in mijn mogelijkheden. En hun slappe excuus dat het wel aan de custom ROM zal liggen en daarom niet verder willen kijken schiet mij ook in het verkeerde keelgat. Hopelijk gaat de klacht wat bewerkstelligen, maar ik ka er niet vanuit.

Edit 2, 21/03/2024: na nog wat speurwerk ben ik uitgekomen bij deze Reddit post. Blijkbaar zit het probleem erin dat “key attestation” niet werkt bij bepaalde apparaten in combinatie met LineageOS 21. Dat zou dan misschien ook wel het geval kunnen zijn bij /e/OS. Ik ben een leek, dus (a) het is puur giswerk in combinatie met boerenklompenverstand vanaf mijn kant en (b) ik weet niets van key attestation. Wat ik zo lees in die Reddit is dat er geen oplossing is, behalve het installeren van oudere versies van het besturingssysteem. Iets dat ik niet ga proberen, overigens. (Als ik lees dat Magisk ook geen oplossing biedt ben ik blij dat ik dat niet heb geprobeerd…). Grappig detail: ik heb puur ter vergelijking de Regiobank applicatie gedownload van de Play Store en gekeken of deze wel verder komt. De applicatie doorloopt dezelfde stappen als de applicatie van de ASN Bank en crasht bij precies dezelfde stap - het aanmaken van een PIN. Mijn droevige conclusie luidt dan ook dat dit een dusdanig diepgeworteld probleem is dat eenvoudige gebruikers zoals ik, die een zo Google-vrij mogelijke smartphone willen, dikke vette pech hebben. Welkom in de ultrakapitalistische 21e eeuw, waarin een handjevol bedrijven de macht hebben.