Apps rangschikken op het beginscherm

Sinds kort ben ik in het bezit van een Fairphone 6 E/OS. Hoe kan ik apps vastzetten op het (begin)scherm? Ik bedoel niet de onderste balk waar je 4 apps vast kunt zetten maar of het mogelijk is om direct daarboven apps te “plakken”. Bij een niet geheel gevuld scherm “schieten” ze telkens naar boven.

Hoi Mark3,

Welkom op het forum!

Wat betreft je vraag: zo ver ik weet kun je de icoontjes niet vastzetten. Ze beginnen gewoon altijd bovenaan.

Je kunt ze wel rangschikken en mapjes maken. Ik vond dat ook erg wennen in het begin. Om alles te ordenen heb ik ‘mapjes’ gemaakt. En eigenlijk voelt het wel oké nu.

Toen ik nog gewoon Android gebruikte, gebruikte ik nog wel eens een alternatieve launcher. Dat is een type app die je heel veel vrijheid geeft in opties en indelingen op je smartphone. Ik heb het echter nooit meer gebruikt sinds Murena. Dus ik weet niet of ze in combinatie met Murena e/os werken.

Veel launchers maken een flinke inbreuk op je privacy. Zo gebruikte ik vroeger Nova Launcher. Die krijgt in de App Lounge een 0/10 voor privacy.

Wellicht heeft iemand anders een tip?

1 Like

Hi sent, dank voor jouw informatie. Ik zal er dus ook gewoon aan moeten wennen. Wel apart dat dit niet gaat in een ontgoogelde Android. Enfin.
Bij het gebruik van Nova Launcher schiet ik mijn doel voorbij terwijl ik juist de FF E/OS gekocht heb voor meer privacy.

1 Like

De standaard Bliss launcher in /e/OS is inderdaad vrij basic, en de meeste gebruikers zullen er tevreden over zijn, maar wanneer je iets meer opties of mogelijkheden wil zal je toch een alternatieve laucher moeten installeren.

Lawnchair’ is een veel aangeraden alternatief hier op het forum, maar dan heb je echt wel (te) veel opties en mogelijkheden.

Een launcher die ik zelf al getest heb is ‘Fossify Launcher’, die heeft een app drawer met alle apps, en een homescreen waar je apps kan plaatsen waar je zelf wilt. Ook vrij basic, maar wel juist genoeg instellingen om te tweaken naar jou voorkeur.

Beide launchers zijn opensource en zijn privacyvriendelijk (geen verborgen trackers)

2 Likes

Goede tips waar ik wat mee kan MRTN. Ik ga ermee aan de slag. Dank!