Email je bank met het verzoek om /e/ toe te staan!

Hallo allemaal, ik wilde recentelijk van bankrekening switchen, en heb toen onderstaande email gestuurd aan alle banken in Nederland. Wellicht als jullie dit ook doen, dan kunnen we met zijn allen verandering creëren op dit gebied! De banken die ik sprak gaven aan dat dit de eerste keer was dat ze het hoorden, dus misschien als ze meer berichten krijgen, dat ze dan overstag gaan!
Rik

Voor banken waar je op dit moment bij bankiert

Goeiedag,

Ik bankier bij uw bank, echter ik overweeg nu om over te stappen naar een andere bank. De reden hiervoor is dat jullie app niet beschikbaar is in de app store van de telefoon die ik gebruik. Ik gebruik gewoon Android, maar een nieuwe vorm van Android, waar alles van Google uit is gehaald om de privacy van gebruikers beter te beschermen. Zie www.e.foundation . Al mijn normale apps zijn beschikbaar in de app store (spotify, whatsapp, telegram, nieuws apps, Uber, etcetc), behalve die van jullie. Weten jullie waarom dit is? Als de jullie app daar niet beschikbaar komt dan ga ik denk ik overstappen naar een andere bank, wat ik liever niet doe!

met vriendelijke groet,

–JE NAAM–

Ps Ik begreep van de makers van deze nieuwe telefoon dat veel bank-apps nog niet beschikbaar zijn in deze app store vanwege veiligheidsoverwegingen, dat men Google certificaten gebruikt om veiligheid te garanderen. Maar feitelijk zorgt dat voor een monopolie voor Google telefoons! Het betekent dat betere, privacy-bestendigere telefoons zoals deze die ik gebruik geen bank-apps kunnen gebruiken. Dat kan toch niet de bedoeling zijn! Daarnaast is dit OS veel veiliger dan Google!! ik ben er naar toe overgestapt omdat Google mijn data steelt, maar dit OS niet!

Voor banken waar je op dit moment NIET bij bankiert:

Goeiedag,

ik overweeg bij u te gaan bankieren, echter jullie app is niet beschikbaar in de app store van de telefoon die ik gebruik. Ik gebruik gewoon Android, maar een nieuwe vorm van Android, waar alles van Google uit is gehaald om de privacy van gebruikers beter te beschermen. Zie www.e.foundation . Al mijn normale apps (spotify, whatsapp, telegram, nieuws apps, Uber, etcetc) zijn beschikbaar in de app store, behalve die van jullie. Weten jullie waarom dit is? Bankieren bij jullie is geen optie voor me zonder toegang tot jullie app op mijn telefoon!

met vriendelijke groet,

–JE NAAM–

Ps Ik begreep van de makers van deze nieuwe telefoon dat veel bank-apps nog niet beschikbaar zijn in deze app store vanwege veiligheidsoverwegingen, dat men Google certificaten gebruikt om veiligheid te garanderen. Maar feitelijk zorgt dat voor een monopolie voor Google telefoons! Het betekent dat betere, privacy-bestendigere telefoons zoals deze die ik gebruik geen bank-apps kunnen gebruiken. Dat kan toch niet de bedoeling zijn! Daarnaast is dit OS veel veiliger dan Google!! ik ben er naar toe overgestapt omdat Google mijn data steelt, maar dit OS niet!

Ik ben bang dat de support desk van de meeste banken dit niet begrijpt of niets mee doet. Snap ook wel dat ze dit niet actief gaan ondersteunen, zolang ze het maar niet opzettelijk gaan blokkeren. Denk dat het als community zaak is om in ieder geval bij te houden welke banking apps er werken en welke niet.

Ik heb zelf succesvol de app van ING weten te installeren volgens deze methode:

  1. Zet bij Menu->Settings->Security-> “Unknown Sources” (tijdelijk) aan om apps te kunnen sideloaden.
  2. Gebruik https://apk.support/apk-downloader om de apk te downloaden, gebruik com.ing.mobile als package name
  3. Open de apk om te installeren

Dag RickS, ik zoek iemand in de buurt van de Randstad die mij de /e/ smartphone kan demonsteren en mij wat meer kan uitleggen over de praktijk van de /e/ community en hoe het leven met een /e/ smartphone is.
Vriendelijke groet, Henk

Hoe moeten zij nou weten waarom hun app niet in E’s repository staat? E Foundation biedt nog geen SDK aan en geen procedure voor het publiceren van een app. Ze schrapen APK’s van Google Play en F-Droid, zonder dat de ontwikkelaars er iets mee te maken hebben. Wat je beter had kunnen vragen is “Hallo, ik houd niet van Google Play Services dus ik heb ze van mijn telefoon gehaald, zouden jullie je app onafhankelijk van Google Play Services kunnen maken?”. Wat overigens niet eenvoudig hoeft te zijn. Al helemaal zolang E Foundation geen vervangende diensten aanbiedt.