Flashfeestje organiseren in Arnhem of omgeving

Ik zit al een tijdje te broeden op het idee om een bijeenkomst te houden waar mensen hun smartphone kunnen laten flashen. Een flashparty dus, of in gewoon Nederlands een flashfeestje. Een mooie gelegenheid om dat te doen is tijdens repaircafés, die her en der door het land georganiseerd worden, ook in Arnhem, waar ik woon.
Voor zo’n flashfeestje zijn er mensen nodig die voldoende ervaring hebben met de procedure. Ik zelf heb ook flink wat ervaring opgedaan. Er zijn tal van alternatieve Android-besturingssystemen ontwikkeld, maar ik stel voor dat we ons tijdens dit flashfeestje beperken tot het installeren van /e/OS, al of niet met behulp van de Easy Installer.

De vraag is nu: zou jij het leuk vinden om als ervaringsdeskundige mee te helpen? Ik denk aan het najaar. Laat maar weten!

4 Likes

Mits het agendatechnisch past… Ben ik er graag bij.

Ik ben geen flashexpert maar ook niet te bang om een manual te volgen.

Wél ben ik ik vrij ervaren met rooten en de voordelen en mogelijkheden daarvan (LSPosed, AOSP Mods, AdAway, AF Wall+, Tracker Control, XPrivacy Lua en NeoBackup, verschillende XPoses modules… Ik leg je graag de mogelijkheden en voordelen uit.

Hee, wat fijn! Dankjewel vooraf. Kijken of er nog een of twee mee willen doen.

Interessant @Klaas. Prima initiatief.
Ik ben geen rom flash deskundige en Arnhem is nogal ver bij me vandaan.
Maar flashfeestjes, ‘android upcycling’, FSFE, repair cafe, workshops verspreid in NL. Ik participeer er graag in.
KeuzeVrijBijMij.nl is ook actief met het big tech vrij maken van laptop en mobieltje. Zij gaan in 1e instantie workshops organiseren om Windows laptops van users dual-bootend met Linux Mint te krijgen. 1e is gepland Oktober in Almere.

2 Likes

Hallo Punic,

Ik hoor graag van je hoe deze bijeenkomst verlopen is! Het flashen van smartphones was voor mij ook nieuw terrein, maar ik ben er ingedoken en ben er nu aardig goed in. Een mooie ontdekking was het bestaan van Open Android Installer, van programmeur Tobias Sterbak. Dit maakt flashen een stuk eenvoudiger!

1 Like

De eerstvolgende ‘flashparty’ vindt plaats in Oosterbeek temidden van het Repaircafé, op 18 november.
We maken gebruik van de Open Android Installer en installeren vooral LineageOS of, naar wens, /e/OS met dit programma. Rooten is waarschijnlijk geen onderdeel van het wensenpakket van de bezoekers. Maar het zou kunnen. De potentiële bezoeker kan mij mailen, dus misschien zit er iemand tussen die verder wil gaan dan zijn smartphone voorzien van een custom ROM.

1 Like

Ja die had je nog van me tegoed.
25 oktober in Almere was dat. De ‘eerste keer, veel te leren’ workshop.
35 deelnemers (niveau meesten net geen digibeet), 6 vrijwilligers, KVBM staf.
Was zo goed mogelijk georganiseerd, en petje af daarvoor.
Maar wat mij betreft, technisch in uitwerking een enorme chaos van allerlei problemen, bij de standaard optie van de ‘dual boot’ met Windows.
Mensen juichen dat het geslaagd is, en er zo elke maand 1 ergens in het land moet komen. (volgende is gepland in Utrecht 25 november, zie KVBM site)
Maar ik verschil van mening.
Naar aanleiding van de ervaringen tot nu toe, zouden ze de dual boot optie als uitzondering met waarschuwing moeten aanbieden. Met duidelijke voorkeur overige opties. Clean installs op: of hoofd laptop, secundaire laptop, externe hd.
Zolang men vasthoudt aan dual boot, en dus Windows gedoe, sta ik aan de zijlijn, en kijk hoe e.e.a. zich ontwikkeld.
C’est ca.

En bijvoorbeeld Iodé op een Samsung A5?
Is dat ook mogelijk?
Of helpt die ‘open Android installer’ dat ook te vereenvoudigen en kan je daarmee dan thuis ook aan de slag?

Aha. Zeg, enorm bedankt voor je verslag! Tja, je kunt beter gewoon Windows achter je laten en helemaal overstappen op Linux. Het was vroeger voor nerds, maar nu is het zo gebruikersvriendelijk dat mensen die ‘net geen digibeet’ zijn er prima mee overweg kunnen. Linux Mint heeft dan volgens ingewijden de voorkeur. Het overstappen van Windhoos naar Linux is nog makkelijker dan het overstappen van standaard Android naar custom Android omdat veel mensen gewend/ingepalmd zijn door Google. Klaas

Volgens de maker van Android Open Installer, Tobias Sterbak, zou elke aangepaste Android-ROM met het installatieprogramma geinstalleerd kunnen worden, dus ook Iodé. Het programma vind ik erg gebruiksvriendelijk, dus ik zou zeggen, probeer het, en maak eerst een backup. Ik gebruik als backupprogramma Open Android Backup: . Ik kon alles terugzetten op mijn verse smartphone, maar de contacten - op /e/OS - verdwenen helaas na een tijdje. Gelukkig blijft het csv-bestand op je computer bestaan, dus gebruik dat om definitief je contacten op je telefoon op te slaan, mocht dat bij jou ook gebeuren. Het kan zijn dat een nieuwe versie van het backup-programma dat probleem heeft verholpen. Klaas Stap Arnhem

KVBM workshop gaat uit van LinuxMint.
Dus dat doen ze goed.
InfinitelyGalactic YT reviewer somde laatst weer op waarom Mint toch de best propositie voor overstappers is.

Ik heb repaircafe gemaild met vraag naar dergelijks in het westen.
Nou denk ik dat jij de drijvende kracht bent, en per ongeluk onderdak kan vinden bij repaircafe Oosterbeek.
Maar wie weet…

This topic was automatically closed after 180 days. New replies are no longer allowed.