iOS -> /e/OS, DigiD, Rabobank

Goedemorgen mensen,

Het is redelijk rustig op dit forum. Toch hoop ik wat informatie in te winnen.
Ik zit al jaren in het ’veilige’ gesloten eco systeem van Apple. Maar om principiële redenen overweeg ik sterk over te stappen van een iPhone 12 Pro naar een Murena Fairphone 4. Ik ben me bewust van wat in inlever hardwarematig, dat is geen probleem.

Mijn concern is meer de bron en de veiligheid van een aantal essentiële apps die wil of moet blijven gebruiken, Rabobank, Knab, Digid
Bij de combinatie Apple Store / Rabobank bijvoorbeeld kan ik er min of meer op vertrouwen er niet met de App gerommeld is. Hoe zit dat als het via de Aurora store komt in een APK? En met security updates? Wat is jullie ervaring?
(Via de webbrowser bankieren is geen optie btw)

Hoor graag

Maarten

Regain your privacy! Adopt /e/ the unGoogled mobile OS and online servicesphone

Hallo Maarten,

De bron is geen probleem m.b.t. veiligheid. Of je nu Aurora app store of de standaard app store in /e/OS “App Lounge” gebruikt. Beide apps halen de apps op bij de Google play store (anoniem, zonder eerst je digitiale doopzeel te uploaden). Het is dus exact hetzelfde en originele bestand met dezelfde digitale ondertekening (om aanpassing van een apk te voorkomen) die door app leverancier in de Google Play Store wordt geplaatst.

Ik kan je verder niets zeggen over functionaliteit en het werken van de Rabobank, Knab apps omdat ik bankier bij ING en Cajamar (Spaanse bank). Die laatst genoemde apps werken perfect (gedownload via “App Lounge”) en ontvangen normaal en zonder vertraging ook de updates.

Succes met je migratie van iOS naar /e/OS!

Hoi Maarten,

De aurora store is een front-end voor de Google Play store, en haalt apps direkt daar vandaan. In principe zou er alsnog geknoeid kunnen worden met de apps die worden binnengehaald, maar aangezien de code open source is zou dit denk ik snel opgemerkt worden.

Ik heb zelf geen ervaring met de Rabobank, maar de app van Knab is tot dusver een van de weinige apps die niet werkt(e) op /e/OS. Ik ben onder meer om die reden overgestapt op een andere bank. Andere banken die wel werken zijn ASN, Triodos, SNS en N26. Er werken er ongetwijfeld meer, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Succes,

Maarten
(ik heb ook /e/OS op een Fairphone 4)

Hi beiden,

Dank voor voor jullie snelle en informatieve antwoorden! En fijn dat er toch leven zit in het forum! :wink:

Ik zou inderdaad er ook geen probleem mee hebben om voor mobiel gebruik c.q. onderweg een aparte bankrekening te openen indien Rabo en Knab niet zouden werken. De rest kan dan thuis op de PC. En hebben jullie ook ervaring met Digid?

Mvg

Maarten

De Rabobank en Digid app werken bij mij…

Super, dank voor je terug koppeling.

Fijne dagen!

Maarten

Toch wel moedig om de switch te wagen.
Alleen nog maar de kwaliteit van fotos …

DigiD werkt prima. Hier is een lisjtje met bank-apps die werken onder /e/:

…,ja foto’s is wel een dingetje. Daar heb ik als foto enthousiasteling over moeten nadenken. En ik heb bedacht dat voor snapshots en spontane dingen de Fairphone goed genoeg is. De iPhone 12 Pro is té goed / makkelijk. Indrukwekkend hoor maar soms heb ik het gevoel dat het mijn foto’s niet meer zijn :wink: met al die computational photography. Dus voor mij is het prima om met intentie weer een camera mee te nemen.

1 Like