Jailbroken/rooted en bank-apps

Ik heb het onderwerp even algemeen gehouden. Het gaat mij specifiek over de Triodos app op een Samsun Galaxy. Wie modellen telefoons bijhoudt weet dat Samsung in toenemende mate aanpassen van hun hardware ontmoedigt. Zo erg dat volgens mij nieuwere Samsungs niet meer met eOS kunnen. Ik dacht slim te zijn en een A52 te kopen, omdat die nog op de ondersteuningslijst voorkomt. Maar helaas herkent het apparaat zichzelf dan als “rooted” en de Triodos-app werkt niet met rooted apparaten.

Ter lering ende vermaak heb ik de volgende mail naar Triodos gestuud:

Geachte,

Gezien ik al eerder met u gecorrespondeerd heb over dit onderwerp wil ik inmiddels bijna drie jaar later toch nog een overweging met u delen. Dat doe ik omdat ik de waarden van Triodos zeer waardeer en zolang als mogelijk probeer bij u klant te blijven, maar het wordt wel moeilijker.

Zoals ik eerder al heb vermeld, maak ik graag zo min mogelijk gebruik van directe Google producten. Helaas is het Android-systeem op mobiele telefoons een Google product, maar er zijn varianten beschikbaar die de allerergste datalekken richting Google’s datacentra proberen te dichten. Om die redenen installeer ik op al mijn telefoons, en die van mijn familieleden, eOS. Om dat te bewerkstelligen moet ik de diepe systeeminstellingen van mijn telefoon veranderen, waardoor deze wordt herkend als “jailbroken” of “rooted”. En dat accepteert de Triodos-app niet.

Ik ben dus genoodzaakt een keuze te maken tussen de waarden van mijn bank en mijn persoonlijke privacy waarden op mijn telefoon. Vooralsnog kies ik voor het laatste: de ASN-bank heeft haar security op een andere manier verzekerd dan via Google’s plechtige belofte dat ze te vertrouwen zijn. Ik snap dat het moeilijk is een eenmaal ingeslagen ontwikkelingspad te verlaten, maar ik zou u en uw ontwikkelaars willen vragen toch te overwegen om Google Android’s monopolistische marktdominantie en daarmee gepaarde trucs om nog meer gebruikers aan zich te binden niet verder te voeden.

Met vriendelijke groet,

4 Likes

Ik vind het volstrekt onbegrijpelijk en verwerpelijk dat Triodos, een bank die zich profileert met duurzaamheid etc., hun zaakjes via Google regelen. Goede actie @ligtvoet! Als meer mensen zich zo zouden uitspreken en weggaan bij hun bank komt er gegarandeerd verandering.

1 Like

Well done ligtvoet!

Keep nagging them and good luck :slight_smile:

Ik had zoiets aan de consumentenbond verstuurd toen ik zag dat hun app een erg lage privacy score had door alle trackers in Exodus. Van hun backoffice begreep ik dat het vooral een financiële overweging was om voor een goedkoop ontwikkelde app te kiezen. Misschien dat dit wel voor meer organisaties meespeelt.

1 Like

Ik snap bij de gemiddelde app best dat je het Google spelletje wilt meespelen, want sneller, makkelijker, minder gezeur. Maar een bank vind ik echt een ander niveau: die weten zo’n beetje mijn hele financiële leven. Ik verwacht de hoogste graad van security, inclusief wantrouwen big tech.

2 Likes

Dat ben ik wel met je eens hoor. Ik reageer meer op dat er werd gezegd dat het onbegrijpelijk was.

1 Like

Ik vind het dus nog steeds onbegrijpelijk dat banken, en Triodos helemaal, in zee gaan met Google. Bij andere apps ligt dat anders. Neem Polar Steps of Wordfeud. Deze 2 “gratis” apps barsten van de trackers om daarmee geld in te zamelen van Google. De gebruiker betaalt in-direct met zijn privacy. En om uberhaupt gevonden te worden in de Google-zoekmachine moet je ook getrackt worden. Ik begrijp dat allemaal wel. Maar van banken en andere organen die privacy hoog in het vaandel (zouden moeten) hebben staan begrijp ik dat niet!
Waar ik wel en beetje moe van wordt zijn de gebruikers. Het moet allemaal “gratis en voor niets zijn” want oh oh je zou maar eens een tientje per jaar moeten betalen voor een app of programma. Kijk, hier zitten gebruikers die bewust zijn overgestapt naar eOS. Die hoef je niets uit te leggen over privacy etc. Echter de massa… dat is wel een dingetje hoor om die reptielengeheugens gereset te krijgen richting privacy-bewustzijn. Alleen daarom al zou het wel eens goed zijn als de VS Big Tech voor een korte periode zouden uitschakelen zodat de massa een zwart scherm voor hun neus krijgt.

En dan nog… privacy-bewustzijn bij de massa = “Als ik iets niet op Facebook plaats, bescherm ik mijn privacy” :roll_eyes: terwijl online-privacy veeeel verder gaat dan dat (zoals wij wel weten).

1 Like