FYI I sent this email to the Minister of Digitisation in Denmark. I encourage everyone to do the same in their respective countries. We need to break free from Google/Apple monopoly and change the narrative, that security is only possible from Google/Apple. Google translation below.
“ Kære minister.
Vi har i Danmark og Europa besluttet at vi skal være digitale uafhængige (eller som minimum mindre afhængige) af amerikanske tech virksomheder.
Jeg kunne ikke være mere enig med de danske og europæiske politikere. Jeg har forladt sociale medier, og har forladt Googles Android og Apples iOS økosystem.
Men det digitale liv i Danmark bliver MEGET, MEGET besværligt. Glem, at begge mine børns fodbold, basket og rideklubber udelukkende bruger Facebook. Jeg er den besværlige forældre, der efterspørger en hjemmeside eller bare info på mail.
Jeg har sagt farvel til min iPhone og har købt en engelsk produceret mobil telefon, med opensource styresystem udviklet af primært franskmænd, som er baseret på AOSP (Android Open Source Project), og dermed ikke bygget på enten Googles version af Android eller på Apples lukkede iOS. Jeg kan nu ikke:
Have MitID digitalt
Have mobilepay
Have bank app
Have kørekorts app
Have Sundhedskort app
Med andre ord: I Danmark er det ikke muligt at deltage i den digitale verden (herunder de offentlige tilbud), uden at man vil gifte sig med en amerikansk techvirksomhed, herunder sælge data og personlige oplysninger til en fremmed stats virksomheder.
Jeg hører den samme undskyldning fra myndighederne hver gang: Vores underleverandører (læs Nets, bankerne og andre) kan ikke garantere sikkerheden i disse apps, hvis ikke de er garanteret af Google og Apple. Altså garanteret af de virksomheder i verden, som profiterer allermest på at indsamle data fra deres brugere.
Det må simpelthen være Danmarks og Europas opgave, at kræve af disse underleverandører, at apps, som er den del af den offentlige digitale infrastruktur, skal være tilgængelige på opensoruce platforme (Linux, AOSP eller udgivet på .apk af leverandøren selv).
Jeg begriber ikke hvordan man som myndighed, med den ene hånd kan tale om digital uafhængighed, og på den anden side kræve af sine borgere, at de skal være 100% indrulleret i amerikanske techvirksomheder, for at deltage i det digitale liv i Danmark.
Kan I virkelig være det bekendt?
I øvrigt tak for Jeres store arbejde som politikere - jeg har stor respekt og taknemmelighed for det arbejde i laver og for de omkostninger det har for Jer.
Med venlig hilsen, og med håb om en (god) forklaring på ovenstående store modsætningsforhold.”
Google translation:
“ Dear Minister.
We have decided in Denmark and Europe that we must be digital independent (or at least less dependent) of US tech companies.
I couldn’t agree more with the Danish and European politicians. I have left social media, and have left Google’s Android and Apple’s iOS ecosystem.
But digital life in Denmark becomes very, very cumbersome. Forget that both of my children’s football, basketball and riding clubs only use Facebook. I am the troublesome parent who demands a website or just info by mail.
I have said goodbye to my iPhone and have purchased an English -produced mobile phone, with OpenSource operating system developed by primarily Frenchmen, which is based on the AOSP (Android Open Source Project), and thus not built on either Google’s version of Android or on Apple’s closed iOS. I can’t now:
Have MitID digitally
Have MobilePay
Have bank app
Have a driver’s license app
Have health card app
In other words: In Denmark, it is not possible to participate in the digital world (including the public offers), without wanting to marry a US tech business, including selling data and personal information to a foreign state’s businesses.
I hear the same apology from the authorities every time: our subcontractors (read nets, banks and others) cannot guarantee the security of these apps if they are not guaranteed by Google and Apple. Thus, guaranteed by the companies in the world that benefit most from collecting data from their users.
It must simply be the task of Denmark and Europe to demand from these subcontractors that apps that are the part of the public digital infrastructure must be available on Opensoruce Platforms (Linux, AOSP or released on .APK by the supplier itself).
I do not understand how, as an authority, one hand can talk about digital independence, and on the other hand demand from its citizens that they must be 100% enrolled in American tech companies to participate in digital life in Denmark.
Can you really back this position?
Also, thank you for your great work as politicians - I have great respect and gratitude for the work you are doing and for the costs it has for you.
Sincerely, and with the hope of a (good) explanation of the above large contradictions.”