NFC werkt alleen niet met Digid

Beste mensen,

Ik ben bezig met een migratie naar m’n nieuwe Fairphone 4. Ik heb bijna alles ingericht. Een van laatste hurdles is Digid.

Ik heb de Digid app geïnstalleerd en die werkt. Wat niet lukt is de ID check via NFC. Paspoort en rijbewijs worden niet herkend. Er is niets mis met de NFC hardware want met een andere app (NFsee) reageert de Fairphone 4 wel.

Ik heb de Digid app gedelete en weer opnieuw geïnstalleerd. Geen verbetering. Ook heb ik gekeken naar de rechten van de app.

Iemand een idee hoe dit op te lossen of wat ik over het hoofd zie?

Maarten

Hallo Maarten,

Wanneer er verder niets wordt geblokkeerd in ‘Advanced Privacy’ dan zal het misschien in de DigID app zelf misgaan. Het ligt niet aan het /e/OS. De ING Bankieren-app werkt ook via identificatie c.q. het uitlezen van paspoortgegevens via NFC. Dat werkte op mijn toestel prima (een Teracube 2e, is inderdaad geen FP 4).

Er schijnt wel een issue te zijn wanneer de app iets met camera en gezichtsherkenning moet kunnen doen (geen idee of dat bij DigiID zo is). Een andere app (Digidentity) kreeg ik daardoor niet door de identificatie omdat er dan Google componenten aangeroepen worden. Die zitten niet in dit OS.

Helder, ik ga nog even door met experimenteren :+1:

Paspoort werd door digid herkend op mijn Samsung S7. Da’s wel alweer een tijd geleden. Tenzij er in de tussentijd iets veranderd is aan digid, zou het dus niet aan de app moeten liggen.

For the record - de Digid app en de scan van m´n paspoort werkt.
Ik kreeg voor mijn gevoel niet echt genoeg haptic of visuele feedback dat de Digid app al verbinding had via NFC. En scan duurt relatief lang dus ik bleef ongedulding mn paspoort en telefoon bewegen en daarmee verbrak ik kennelijk de verbinding steeds,…
Ergo geduld is een schone zaak :wink: