Registreren Triodos-bank-app mislukt door 'ontbreken' Google Play Services

Ik probeer deze bank-app te registeren voor mijn nieuwe telefoon. Daarvoor moet ik mezelf identificeren door mijn identiteitskaart te fotograferen en een foto van mijn gezicht te maken. Bij het maken van een foto van mijn gezicht krijg ik de melding ‘Er ging iets mis. Installeer Google Play Services en probeer opnieuw’. Maar /e/OS heeft daarvoor MicroG geinstalleerd, dus het zou gewoon moeten lukken, toch?
Heeft iemand een idee wat ik nu het beste kan doen om de registratie te voltooien of is contact opnemen met Triodos de enige optie?

Op Lineage 20 met MicroG voor een Redmi Note 10 pro
Kreeg ik het volgende antwoord

Magisk enable deny list ,
restart , and then deactivate the banking app
goto magisk setting enable zygisk and denylist after this on installation section install these two module
Safetynet-fix en Magiskhide

After this goto termux give root permission by typing " su "
Type props after this edit device fingerprints by typing 1
Select f
Select redmi
Select redmi note 10 pro
Reboot

1 Like

Wauw, dat ziet er heel technisch uit. Zover ga ik nog niet, hoor. Maar voor de durfals onder ons is dat een fraaie oplossing. Heel erg bedankt, dat wel, voor de suggestie!
Ik heb met Triodos gebeld en ze hebben de digipas/identifier weer geactiveerd. Zo kon ik de app weer gebruiken.

Ook ik heb geen toegang tot de nieuwe Triodos bank app. Ik betaal met de bank pas. Ik heb gewacht tot er een oplossing zou komen voor het probleem, maar kennelijk is die er nog steeds niet. Klopt dat? Wie weet hier meer over?

Je kunt de app registreren en gebruiken door gebruik te maken van de identifier. Als die geblokkeerd is kun je bellen met de klantenservice en die weer laten activeren. Dan kun je de app gebruiken. Wat niet werkt, is inloggen bij internetbankieren met de QR-code. Gebruik daarvoor ook de identifier.

De nieuwste app van Triodos ondersteunt geen smartphones meer die zijn geroot of - in het geval van iPhone - ‘gejailbreakt’. Ik weet niet met zekerheid welk versienummer die heeft, maar in de App Lounge kun je versie 4.12.1 vinden. Ik gebruik nu versie 4.4.1 en die kan ik nog gebruiken op /e/OS. Ik kan hem in de App Lounge ook niet updaten. Maar dat ga ik dus ook niet doen.

Ik heb het installatiebestand van mijn versie gebackupt. Als je die wilt hebben, kan ik je hem toesturen. Dan heb ik je e-mailadres nodig.

Ik lees op Mastodon dat met /e/os 1.20 en app versie 4.12.1 Triodos volledig functioneert. Alleen voor het installeren zijn er wat omweggetjes nodig:

https://mastodon.nl/@dirkjanl/112037220697458419

Dank Klaas! Dank voor je aanbod om jouw versie van de app te sturen. Graag! Mijn e-mailadres is: hans.vermeulen@e.email.
Nogmaals dank!

Nog een vraagje, Klaas. Op mijn Android tablet heb ik Triodos app (versie 4.12.1). Is er een manier om die over te zetten op mijn Fairphone 3+? (Sorry voor een misschien wat domme vraag, maar ik ben 87 en niet vertrouwd met dit soort zaken.)

Daarvoor zal hetzelfde gelden als de smartphone: als je op je Fairphone /e/OS hebt staan, dus een ‘geroote’ versie van Android, dan zal dat niet werken. Dan is ook daar de oudere versie van de app die ik je zojuist toestuurde, wél geschikt. Maar ik heb geen ervaring met de nieuwste versie. Voor zover ik weet draait die alleen maar op smartphones en tablets die de oorspronkelijke software draaien.

Ik zit niet op Mastodon, maar uit de dingen die ik kan lezen blijkt dat het installeren van de app toch niet is gelukt.

(Je kunt alle berichten op Mastodon gewoon lezen zonder account, in tegenstelling tot Twitter, Facebook en Instagram… Je kunt de topics op Mastodon zelfs als RSS feed volgen.)

1 Like

Ik heb de nieuwste versie van de Triodos app geïnstalleerd en het werkt. Dat was niet mijn verwachting, na het bericht van de bank dat de nieuwere versie van de app niet meer ondersteund zou worden op custom ROM’s (‘geroote en jailbroken apparaten’). Ik kon de app niet updaten in App Lounge, maar heb de APK te pakken gekregen door 'm van een andere smartphone af te halen en die geïnstalleerd. Niks aan de hand.
Als Triodos nou écht had gewild dat de app niet op besturingssystemen als /e/OS zou kunnen draaien, hadden ze de nieuwere app wel zo geprogrammeerd dat het simpelweg niet geïnstalleerd kon worden. Maar nee.

Als jij de app ook niet kunt updaten in App Lounge, kan ik je vertellen hoe ik aan het installatiebestand ben gekomen.

Nou ja, dat installeren kunnen ze nooit voorkomen. Maar ze kunnen en miljoen soorten checks inbouwen in te zien of bijvoorbeeld de bootloader unlocked is, je toestel geroot, er Magisk op staat, je een dev of stable rom gebruikt, developer options aan staan etc. etc.

En dan start je app niet of je krijgt alleen een waarschuwingsscherm waarop je niet verder kunt.

Met root toegang kun je heel veel cloacken (verbergen), maar mijn bank apps werken allemaal. Mijn & #@*% Duitse Payback app verrekt het daarentegen, die krijg ik niet draaiend.

Kat en muis. Met root kun je ook heel simpel instellen dat apps zichzelf niet (meer) updaten. Handig wanneer je gemodde versies van bijv. YouTube of WhatsApp gebruikt.

Ik heb uit informele bron begrepen dat Triodos bezig is met testen om de app helemaal werkbaar te maken zonder Google Playservices, dus een hoopvol bericht! Zodra ik meer hoor, laat ik het weten.

1 Like

Nou, dat zou wat zijn, zeg! Dan mogen we met z’n allen wel een bloemetje sturen.

1 Like

En nu uit een andere bron :innocent::

https://tweakers.net/nieuws/221136/triodos-maakt-qr-codescanner-beschikbaar-voor-gebruikers-met-e-os-smartphone.html

3 Likes

Wat een fantastische uitkomst voor onze community! Zo zie je maar weer dat je samen sterk staat. Hopelijk pikken andere banken dit snel op, en zo niet, kunnen wij gebruikers wijzen op Triodos wanneer anderen blijven weigeren. De aanhouder wint!

2 Likes