Telegram problemen: app na installatie niet op telefoon terug te vinden + code verstuurd naar Telegram op ander apparaat waar ik niet bij kan

Goedemiddag allemaal,

Gister ben ik overgestapt van een iPhone SE2020 naar een Fairphone 4 /e/os. Ik heb Telegram verwijderd op mijn oude telefoon, geïnstalleerd op mijn nieuwe telefoon en nu kan ik de app niet gebruiken.

Probleem 1:
De Telegram app is na installatie nergens op mijn telefoon te vinden, ik kan 'm alleen openen via de App Lounge.

Probleem 2:
Als ik de app open via de App Lounge, mijn telefoonnummer invoer en op ‘Next’ klik, krijg ik de melding ‘We’ve sent the code to the Telegram app on your other device’. Ik heb echter geen Telegram meer op een ander apparaat staan, heb daardoor geen toegang tot de verstuurde code en kom nu geen stap verder.

Hoe kunnen deze problemen worden opgelost?

Hartelijke groeten,
Emmie

This is my first time around here. If I understand correctly I am contacting the Dutch community but here is just to be sure the English translation of my question:

I switched from iPhone SE 2020 to Fairphone 4 /e/os yesterday. I removed Telegram from my old smartphone and installed it on my new phone and now cannot use the app.

Issue 1:
I can’t find the installed Telegram app anywhere on my phone, I can only acces it through the App Lounge.

Issue 2:
When I open the app through the App Lounge, enter my phonenumber and click ‘Next’, I get the message ‘We’ve sent the code to the Telegram app on your other divice’. However, I no longer have Telegram on another device and therefore don’t have acces to the code and can’t get any further.

How can these issues be solved?

UPDATE: IK BEN EEN STAP VERDER GEKOMEN

Probleem 1:
De Telegram app is nog steeds nergens op mijn telefoon te vinden, ik kan 'm alleen openen via de App Lounge. Hoe kan ik de app vanuit de App Lounge op mijn telefoon en startscherm te zien krijgen?

Probleem 2:
Gelukkig heb ik inmiddels weer toegang tot de Telegram app via de App Lounge; de code werd verstuurd naar mijn oude telefoon en daar kon ik pas bij toen ik de app daar opnieuw had geïnstalleerd. Nu blijft de vraag over: hoe kan ik deze app zo van mijn iPhone verwijderen dat die niet meer als ‘other device’ wordt gezien?

UPDATE IN ENGLISH: I HAVE TAKEN A STEP FURTHER

Issue 1:
I still can’t find the Telegram app anywhere on my phone, I can only access it through the App Lounge. How can I get the Telegram app from the App Lounge to my phone and home screen?

Issue 2:
Luckily I have access again tot the Telegram app through the App Lounge; the code that was sent to the Telegram app on my other device turned out to be my old iPhone which I could access again at the moment I reinstalled the Telegram app. Now remains the question: how do I remove the Telegram app from my iPhone so it is no longer seen as ‘other device’?

I LOOK FORWARD TO HEARING YOUR IDEAS/VISION/TIPS!

Hallo EmMie,

Wellicht heeft jouw probleem van doen met het gegeven dat Google een nieuw “veiligheidssysteem” heeft uitgerold. Meerdere leden op het forum klagen over nieuw te installeren Google apps die niet werken.
Wanneer ik juist geinformeerd ben dan zou dit probleem met de op dit moment uit te rollen OS versie 2.6.3 opgelost zijn. Naar ik aanneem heeft jouw FP4 nu versie 2.5 ?
Ik verwacht de official-versie de komende dagen. Hopelijk wil de app dan wel werken.
Groetjes, Huib

1 Like

Hoi Huib,

Dank voor je reactie.
Mijn FP4 heeft /e/OS v2.5; ik weet niet zeker of dit hetzelfde is als versie 2.5 die jij noemt? Dit hele /e/os is nieuw voor mij. :blush:
Ik ben benieuwd wat er de komende dagen mogelijk verandert. Alle andere apps die ik heb geïnstalleerd zijn namelijk gewoon op mijn telefoon/startscherm te zien. Ik heb ook contact gelegd met de Telegram-ondersteuning met dezelfde vragen, ben benieuwd waar zij mee komen.

Groetjes,
Emmie

Hallo Emmie,
Wanneer je meer wilt weten over e/os/ dan kun je op de volgende link alle informatie vinden. https://doc.e.foundation.
Het juiste versie nummer van e/os/ vind je onder instellingen → updater.
Bijv. 2.5-t-datum, cijferreeks-official-FP3 in mijn geval.
De t geeft aan dat er sprake is van android 13.
Wanneer de telefoon is aangeschaft bij Murena dan staat er official in het versie nummer.
Wanneer mensen het systeem zelf geinstalleerd hebben dan staat er community in het versie nummer. De stand van zaken van e/os/ wordt wekelijks beschreven door Manoj.
De nu te verwachten upgrade betreft v2.6.3, android 14.
Wanneer je in het upgrade menu klikt op de ronde pijlcirkel (rechtsboven), dan kun je onder in het scherm lezen of er een update beschikbaar is.
Een update of upgrade vindt over OTA (over the air) plaats,middels je telefoonprovider. Dus niet over wifi. Bij een upgrade is het aan te raden om een back-up, van gegevens, op je telefoon te maken.
Groetjes, Huib

Als het probleem samenhangt met Google is het misschien te omzeilen door de F-Droid versie van de app te gebruiken. Die app gebruik ik al 2 jaar zonder problemen. Deze heet Telegram FOSS en is ook via de App Lounge te vinden.

Even een opmerking OTA staat voor “over the air” maar kan ook over de wifi zijn. Je hoeft de update niet apart te downloaden. Het gaat via de updater in 1 moeite door met de installatie.
Mijn mobiel data-abonnement is 500 MB, en de images zijn meer dan een gig…

Je hoeft je geen zorgen te maken of jouw databundel wel genoeg is als je op de (thuis)wifi zit.

1 Like

Dank voor deze tip. Ik kan daar inmiddels ook in (dat gaf eerder soortgelijke problemen zoals ik in mijn eerste bericht heb beschreven) en wel zo fijn dat dit app icoon gewoon op mijn telefoon / startscherm te zien is; de ‘gewone’ Telegram app kan ik na de update naar v2.6.3 nog steeds alleen via de App Lounge openen…

Dank voor het meedenken en de tips! Ik ben me er stap voor stap in aan het verdiepen. Heb mijn telefoon overigens via Murena aangeschaft.

Hallo ElJee.
Dank voor je opmerking. Weer wat geleerd op mijn oude dag.
groetjes, Huib