Triodos Bank app

Nieuw hoofdstuk in deze saga:

https://mastodon.nl/@voorstad/111499383926882739

Ik denk dat het voor mij tijd word om uit te kijken naar een andere bank.
Als ik dit zo lees over Triodos dan begrijpen ze er niets van.
De laatste update van de app heb ik niet uitgevoerd, bang dat deze het niet meer doet.

Ik heb recentelijk een antwoord ontvangen van de DPO afdeling, waarin ze aangeven naar alternatieven te kijken. Of dat zo is moet nog blijken. Het antwoord staat in het Mastodon draadje (zie link hierboven).

Even een vraag tussendoor.
Recentelijk heb ik een Fairphone 4 gekocht en wil daar eigenlijk /e/OS op zetten. Vorige week liep ik ineens stuk op de Triodos app. Toen nog met een LineageOS / Samsung combinatie. Kortom niet bemoedigend om nu naar /e/OS over te stappen.
Mijn vraag is, werkt de Triodos app helemaal niet op /e/OS of is het alleen de QR scanner?

Op mijn systeem met /e/os is het alleen de QR code scanner die niet werkt.

Dus mobiel bankieren kan wel, dat is al meer dan op LineageOS. Daar liep de hele app vast. Dit klinkt bemoedigend.

Inmiddels heb ook ik bij Triodos maar ook bij /e/OS en Fairphone aan de bel getrokken. Alle beetjes helpen.

Installeren van de triodos app gaat goed tot je jezelf moet identificeren met een foto
:grimacing:

Vanmorgen de triodos app geĂŒpdatet, we waren terug van vakantie, naar 4.7.7 en deze blijft het gelukkig doen.
Wel is het zo dat de QR scanner problemen blijft geven.

Dat is op zich goed nieuws!
:+1:
Echter tijdens de identificatie bij het in gebruik nemen van de app loopt de boel nog steeds stuk op de camerafuntie.

Op tweekers kwam ik een bericht tegen over het omzeilen van Triodos met lineageOS. Omdat ik daar geen accont heb maar een screenshot gemaakt. Wellicht iets ter inspiratie.

Tuurlijk zijn er met Magisk en/of andere tools meerdere ‘omwegen’ te bedenkne om de Triodos app werkend te krijgen. Echter zou de Triodos app bij default gewoon goed moeten werken op de-googled besturingssystemen. Triodos is er zelf debit aan dat ze maar blijven ‘hangen’ in het gebruik van Google Play services. Ze willen het maar niet begrijpen.

Vandag bevestigd gekregen dat er naar alternatieven gekeken wordt. Ondertussen kan er gebruik gemaakt worden van de identifiër.
Ik citeer
“We onderzoeken eventuele alternatieven om te kunnen bankieren zonder een mobiele toepassing, omdat de identifier zal komen te vervallen in de toekomst.”

Ook maar een e-mail gestuurd naar aanleiding van het berivht dat ‘jailbroken en rooted apparaten’ bij de volgende update van de app niet meer worden ondersteund:

To: info@triodos.nl
Subject: Re: Binnenkort ondersteunen we geen jailbroken en rooted apparaten meer
Sent: Wed, 20 Dec 2023 18:32:46 +0100 (CET)

Geachte heer Stegeman,

Ten eerste zijn niet alle smartphones geroot. Zonder de telefoon te rooten kun je het besturingssysteem dat standaard meegeleverd werd, vervangen door een besturingssysteem naar keuze. Zo’n besturingssysteem is gebaseerd op AOSP, Android Open Source Project. Open source betekent dat iedereen die dat wil, gebruik mag maken van de programmatuur van Android. Het is alleen zo jammer dat de Google-diensten niet open source zijn, dus alle apps die gemaakt worden met Google-code werken in principe niet. Maar waarom zou je gebruik willen maken van Google-code als je weet dat die code ook gemaakt is om gebruikers te volgen en gerichte advertenties te sturen en data te verkopen aan geinteresseerde bedrijven?

Mijn mening is dat essentiële apps als bankapps dus gemaakt worden zonder Google-bemoeienis en met onafhankelijke code.
De gebruikers van custom ROMS, die deze besturingssystemen gebruiken om langer met hun apparaat te doen of weg willen blijven van Google’s bemoeienis, zijn, willen ze blijven gebruikmaken van bankapps als die van jullie, afhankelijk van iets al MicroG, dat hetzelfde doet als de Google-software, maar dan zonder data naar Google te versturen waar het bedrijf mee adverteert.

Custom ROMS zijn net zo veilig als de besturingssystemen die standaard met smartphones meegeleverd worden en worden up-to-date gehouden tot de laatste Android-versies.
In de bijlage een uitleg. Deze bijlage is een pdf van de website customroms.net.

Met vriendelijke groeten,

Klaas Stap

1 Like

Mooi zo!
Iedere mail aan Triodos voert de druk weer een beetje op.
Inmiddels is mijn identifiër weer geactiveerd en kan ik de app gewoon gebruiken. Het wachten is nu nog op een google vrij Triodos. (Dat zou helemaal mooi zijn)

Het ziet er naar uit dat dit binnenkort gaat ondersteund worden door MicroG :

https://github.com/microg/GmsCore/commit/c10421187b1f1f6b24c4c272d739f23227528799

Nog even geduld dus, en hopelijk gaat dit veel problemen oplossen
 :crossed_fingers:

4 Likes

In de e-mail van Triodos rept Stegeman ook over ‘jailbroken apparaten’. Ik vraag me af of er ĂŒberhaupt iPhone-gebruikers zijn die hun telefoon hebben ‘ge-jailbreakt’ en geflasht hebben met een ander besturingssysteem en daarop de Triodos-app hebben gezet


Je kunt je afvragen: waarom maken de app-developers gebruik van de programmatuur van Google? Het is een gok, maar ik denk dat de ontwikkelaars gratis gebruik mogen maken van hun software - en alle steun daarbij - zodat de app weer onder controle staat van Google. Voor bedrijven als Triodos een goedkope keuze, voor de gebruikers nog meer lijden aan surveillance. Het wordt tijd dat het ontwikkelen van software voor Android los van G wordt gedaan en dat dat maar wat geld kost - die code ontwikkelen kost tijd en geld, dus het is heel normaal daar geld voor te vragen. Een bedrijf als Triodos mag dat wat mij betreft gewoon aan mij doorrekenen.

Zo te zien stapt ING ook over op Google Pay. Nu kan ik nog contactloos betalen via de eigen ING app.

https://tweakers.net/nieuws/217188/ing-nederland-google-pay-is-vanaf-eind-februari-beschikbaar.html

Als het dan maar optioneel is, die functionaliteit. De Rabobank-app, lees in in de discussie, werkt alléén maar met Google Pay. Een slechte zaak.

Ik ben bang van niet. Ik gebruik ook de Rabo app en vond het jammer dat ze toen overstapte op Google Pay. Nu gebruik ik de ING app voor contactloos betalen op mijn FP5 met e/OS/. En nu stapt ING waarschijnlijk ook volledig over op Google Pay.