Welkom op het Nederlandse forum!

Hallo allemaal, een bericht alleen even om te zeggen dat ik denk dat het fantastisch is dat er nu een Nederlandse versie van het forum is!

3 Likes

Inderdaad mooi, /e/ wordt steeds beter en mooier. Thx @Damio voor de vertaling!

2 Likes

inderdaad veel dank @Damio !!

1 Like

Graag gedaan, en dat we maar veel nederlandstalige gebruikers moeten krijgen en helpen.

1 Like

Ik ben zeer benieuwd, heb een nieuwe telefoon besteld en ben van plan om daar over een paar weken /e/ op te gaan uitproberen.
Wordt vervolgd!
Gr. Peter

1 Like

@ptv welkom op het forum. gebruik nu ruim een maand /e/ als dagelijkse telefoon en bevalt mij heel goed. Horen graag je ervaringen…

mij bevalt het ook zeer goed, ik ben verbaasd over hoe soepel het loopt!

Het werkt @Rik . :partying_face:

Ik gebruik eelo nu al een maandje of 2 op mijn dagelijkse telefoon en ik moet zeggen dat het erg goed werkt. Ik heb alleen nog wel eens problemen met de camera. De opencamera werkt sws niet goed. Dus heb er een andere camera app op gezet.

Ik ben bang dat het camera probleem, /e/'s grootste probleem wordt. Mensen zijn gewend aan hele goede camera’s tegenwoordig.

is er een andere goede open-source camera app?

Ik vrees dat het op diepere software lagen misgaat…

Ik ben er nog geen tegen gekomen. Ik heb nu een hele simpele erop zitten die zelfs niet automatisch flitst.

Hallo

Ik ben de laatste dagen wel eens wat heen en weer gegaan van /e/ naar Android en weer terug.
Waarom zult u misschien denken.

ik vind het moeilijk om op iets te vertouwen wat ik nog niet goed ken.

Ik heb /e/ wel wat uitgeprobeerd maar mij nooit goed echt in verdiept.

Het leek mij leuk weg van Google geen trackingen meer maar daarnaast kon ik ook bepaalde apps waar ik een abonnement op heb
ook niet meer gebruiken.

En dat vind ik jammer. maar aan de andere kant is mijn smartphone wel veel zuiniger met de batterij.

Dus heb ik gisteren toch /e/ weer geïnstalleerd en daarnaast heb ik alle apps van Microsoft die ik gebruik inclusief hun launcher ook geïnstalleerd ik heb gezien dat er wel wat trackingen in hun apps zitten maar daar heb niet heel veel moeite mee.

En anders kunnen we ook niks meer installeren en kan ik net zo goed een gsm kopen met alleen bellen en sms maar ook dan kunnen ze ons wel vinden.

Voorlopig hou ik bij /e/ met mijn Microsoft launcher en hun apps.

Hallo taalgenoten,

Ik heb sinds kort een FairPhone met /e/ voorgeinstalleerd en probeer beetje bij beetje van alle Apple, Google & Microsoft ‘gewoontes’ af te komen door over te stappen naar FOSS.

Fijn om te zien dat het forum ook in het Nederlands gebruikt kan worden!

3 Likes

Moet lukken, ben sinds eind 2018 over op /e/, ook een Fairphone. Jaren lang Apple gebruikt, maar ook Windows phone en Android(daar kon ik niet tegen :wink:) Ik gebruik mijn eigen build omdat ik de voorgeïnstalleerd apps niet gebruik, en perse een horizontale app switcher wil, ik wordt helemaal (#&(#& van die verticale haha. Er zijn een heleboel goede FOSS alternatieven voor diverse apps. Misschien leuk om hier Een lijstje te maken met goede FOSS apps.

1 Like

Hallo

Leuk dat er nog een nieuw persoon is met een Fairphone en /e/.

Ook ik heb sinds 3 weken een Fairphone 3+ en ook met /e/ ik heb dit via de easy installer gedaan.

Daarnaast heb ik wel Microsoft launcher en hun apps die ik gebruik geïnstalleerd.

Maar ik weet niet of ik dit wel zo hou er zitten toch aardig wat tracking in hun apps ik dacht eerst dat valt wel mee maar ik wordt me er steeds meer bewuster van.

Ook ben ik tussen door nog wel eens terug gegaan naar google maar later toch weer naar /e/ .

Het is wel even wat anders dan Microsoft of google.

In iedere geval welkom.

Ja Windows phone die heb ik ook gehad :grinning:

Dat waren mooie smartphones.
Ik had de Lumia 800 dat was mijn eerste smartphone.

Daarna ms lumia 640,550,650 en nu heb ik nog een lumia 535 liggen.
Misschien kan daar ook wel /e/op :thinking:.

En Android is inderdaad wel wat rommelig dat ben ik met u eens.

Nu bij /e/ en we zien wel wat de toekomst doet.

Goed idee ter inspiratie en handig voor nieuwkomers. Dit is mijn lijstje tot nu toe:

  • Ankidroid: geheugentrainer dmv flitskaarten.
  • Daily Dozen: checklist voor plantaardig dieet.
  • Joplin: notities & taken, gebruik ik ook als file manager icm E2EE.
  • KeePassDX: wachtwoordmanager.
  • OpenTracks: sporttracker, gebruikt nauwelijks stroom, ideaal icm volgende app:
  • OsmAnd+: kaartlezer (voor navigatie gebruik ik de bij /e/ geleverde Maps app vooor de dashcam en ‘driver assistance’-functies).
  • ProtonVPN: VPN voor tijdens onveilige WiFi verbindingen en het omzeilen van locatie-blokkades.
  • Quote… Unquote: widget voor quotes.
  • QR Scanner, zie ook de overige apps van SECUSO.
  • Signal: alternatief voor Whatsapp en Telegram.
  • Transistor: radio.
4 Likes

Ik heb ook nog een Lumia liggen met Windows, maar ben daarna in de Apple-valkuil gelopen. Daardoor is Adroid idd wel ff wennen, maar goed, dat neem ik op de koop toe:)

Was eigenlijk voor Purism’s Librem 5 gegaan, maar na ruim 3 jaar wachten was de koek op, vooral omdat mijn iPhone het ondertussen had begeven en ik de Lumia heb laten vallen, waardoor ik een keuze moest maken… Toevallig viel mijn oog toen op de Nederlandse FP3+, welliswaar twee keus, maar tot nu toe zonder spijt!

@Manoj can you transform this list to an editable list for all users? that way the list of useful FOSS apps can grow and maintained by everyone (in Dutch for now :slight_smile: )